Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

İkinci el araç piyasası esnafın beklentisini karşılamıyor

Limonda yoğun hasat dönemi: Fiyatı 6-7 TL’ye kadar düştü

Bahçede 6-7 TL

Limon üreticilerinden Nurettin Doğan, “Şu anda limonun kesilme zamanı, hasat yapılıyor. Bir kısmı götürüp satıyor, bir kısmı depoya koyuyor. Bizde depoya koyacak şekilde hazırlıyoruz. Şuanda bahçede limonun fiyatı 6 ile 7 TL arasında. Yazın da ne olur belli değil. Soğuk hava deposunda Temmuz ayına kadar duruyor” dedi.

Limonda yoğun hasat dönemi: Fiyatı 6-7 TL’ye kadar düştü

Su ve gübre gibi masrafları katmadan kesilen her 10 ton limonda 4 tonunun işçiliğe gittiğini belirten Doğan, en düşük işçinin günlüğünün ise 850 TL olduğunu kaydetti.

Limonda yoğun hasat dönemi: Fiyatı 6-7 TL’ye kadar düştü

Kadınlar limon üretimi sayesinde çalışıyor

Narenciye işleme tesisinde çalışan kadınlardan Eşe Bulut, limonların dökümden itibaren boy boy ayrıldığını, kendilerinin de ayrıştırma işlemi yaptığını söyledi.

Kendisi gibi kadınlara limon sayesinde çok büyük istihdam sağlandığına değinen Bulut, “Burası bizim ekmek kapısı. Limonun bize artısı çok fazla. Limon olmasa benim burada yapacağım bir işim olmaz. Limon sayesinde ben yılda 10 ay çalışıyorum. Burada çalışanlar evin yükünü omuzlayan, çocuklarına bakan insanlar. Gençlerimiz var onlar da çalışarak aile bütçesine katkı sağlıyor” dedi.

Limonda yoğun hasat dönemi: Fiyatı 6-7 TL’ye kadar düştü

“15 ülkeye ürün gönderiyoruz”

Limonun en yoğun hasat döneminde olduklarını aktaran narenciye işleme tesisi sahibi olan Erdemli Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mustafa Karagöz ise, “Havalar iyiyken limonları kesip satabildiğimizi yurt içi ve dışına yolluyoruz, satamadığımızı depolara koyuyoruz. Balkanlar’dan Avrupa’ya kadar 15 ülkeye ürün gönderiyoruz” diye konuştu.

Limonda yoğun hasat dönemi: Fiyatı 6-7 TL’ye kadar düştü

Bu sene maliyetlerin arttığına da dikkat çeken Karagöz, “Onun için rakiplerle rekabet şansımız azaldı. Dünyada limonu tek üreten biz değiliz. Mısır, İran, Çin ve İspanya var. İspanya dışındaki bütün ülkeler bizden daha avantajlı durumda. Çünkü oralarda maliyetler çok düşük. Ülkemizde maalesef ürün ucuz maliyet daha yüksek. Maliyeti düşüremediğimiz sürece hem içeride hem de dışarıda rekabet şansımız azalıyor. Desteksiz bu iş olmaz. Bunu ürün bazında desteklemek gerekiyor. Örneğin bu sene hangi ürün para etmiyorsa ona destek verilmesi gerekiyor. Bu sene de limona destek verilmesi gerekiyor. Limonun durumu çok da iyi değil” şeklinde konuştu.

Limonda yoğun hasat dönemi: Fiyatı 6-7 TL’ye kadar düştü

“Başka istihdam sağlayacak sektör yok”

İkinci el araç piyasasının önceki yıllara göre düşüşte olduğunu söyleyen galerici Kalender Yaşasın, talep olmamasına rağmen fiyatların yükseldiğini anlattı ve “Pandemiden bu yana iyi gitmiyoruz, daha önceki yıllarda gerçekten iyiydi. Ticaret de iyiydi. Alıyorduk, satıyorduk, para kazanıyorduk ve yatırım yapıyorduk” dedi.


Limonda yoğun hasat dönemi:

Her sene yılbaşında hızlanan ikinci el araç ticareti, bu sene esnafı memnun etmedi. Yıl sonu ve yeni yılın ilk zamanlarında hızlı olan araç ticaretinin bu sene düşüşte olması, esnafın beklentisini karşılamadı. Pandeminin etkili olduğu 2020 yılından bu yana hem satışların hem de galerilerde bulunan araç sayılarının düştüğünü belirten Kalender Yaşasın, satışların istikrarsız olduğunu söyledi. Satışı yapılan araç sayısının sürekli değişkenlik gösterdiğini söyleyen galerici Kalender Yaşasın, “Bugün 1-2 tane satıyorsun, 1 hafta duruyorsun. Bir bakıyorsun, günde 3 tane satıyorsun” dedi.

“Talep az, ama fiyatlar yukarıya gidiyor”

İkinci el araçlara talep olmamasına rağmen fiyatların şaşırtıcı şekilde arttığını belirten Kalender Yaşasın, “Şu anda sıkıntılı bir dönem yaşıyoruz. Durum uzun zamandır böyle. Ancak şu anda daha farklı. Talep az, fiyatlar yukarıya gidiyor. Böyle olmaması lazım. Bir mala talep olmadığı zaman fiyatın düşmesi lazım. Geçen yıla göre alım sayısı, kâr marjımız ve satış adetimiz düştü. Yani iyi miyiz, kötü müyüz sorusunu ben de bilmiyorum. Piyasada istikrar yok. Bugün 1-2 tane satıyorsun, 1 hafta duruyorsun. Bir bakıyorsun, günde 3 tane satıyorsun. Yani istikrar olmadığından 1 ayda kaç tane satıyorsun, hiç belli olmuyor. Yani önümüzü göremiyoruz. İnşallah 2025 daha iyi olur. Şu anda iyi gitmiyor” dedi.

İkinci el araç piyasasında ilginç durum

“Pandemiden bu yana iyi gitmiyoruz, daha önceki yıllarda gerçekten iyiydi”

Tüm dünyada etkisini gösteren pandemiden bu yana ikinci el araç piyasasının sıkıntılı olduğunu, galerilerdeki araç ve personel sayılarının sürekli düşüşte olduğunu belirten Yaşasın, şu ifadeleri kullandı:

“20 arabayla çalışan esnaf 15’e, 15 arabayla çalışan 10’a düştü. Para miktar olarak çoğaldı ama alım gücü olarak düştüğü için kârda mıyız, zararda mıyız? Ben hesabını yapıyorum, geçen sene 25 araba varsa ve 20’ye düştüyse o zaman zarar ettin. Pandemiden bu yana iyi gitmiyoruz, daha önceki yıllarda gerçekten iyiydi. Ticaret de iyiydi. Alıyorduk, satıyorduk, para kazanıyorduk ve yatırım yapıyorduk. Mesela bu dükkanda en az 2-3 kişi çalışıyordu, şu anda çalışan sayısı yok. Anca kendi işimizi kendimiz yapıyoruz, istihdam oluşturamıyoruz. Çünkü ayakta durmaya uğraşıyoruz.”